I morgon 28 augusti klockan 15 återinvigs Carolina Rediviva. I samband med detta visas vid olika stationer hur universitetsbiblioteket arbetar för att stödja studenter, forskare och allmänhet.

En återöppningsceremoni kräver ett boksläpp. I kassetten på bilden ovan döljer sig alltså en ny skrift från universitetsbiblioteket, producerad av medarbetare, både till innehåll och form. Mer om boken längre fram. Från imorgon finns den i shoppen.

Den vackert mörkröda kassetten är gjord i ett enda exemplar för morgondagens ceremoni. Den är tillverkad av Uppsala universitetsbiblioteks skickliga bokbindare, och passformen är så god att om man täpper till lufthålet i ryggen går boken inte att dra ut ur kassetten. Om man istället skjuter in boken belönas man med en tillfredsställande luftpust ur ventilen.

Bokhantverk och digital informationshantering lever sida vid sida.