Få bibliotek får chansen att stå så mycket i vad som kallas ”mediernas rampljus” som Uppsala universitetsbibliotek. Detta har varit tydligt under de senaste månaderna. De nya lokalerna och valborgsfirandet är uppmärksamhetsdrivande, men det som händer i verksamheten hamnar också i ljuset – t.ex. digitaliseringsarbetet. Dessutom används bibliotekets miljöer ofta när universitetets anställda skall presenteras i media. När Biblioteksbladet nyligen skrev om biblioteksutbildning porträtterades tre av ABM-institutionens studenter med boksalens praktfulla hyllor i bakgrunden. Givetvis hamnade bilden på framsidan.

Det är viktigt att bibliotek syns. Jag brukar säga att en av utmaningarna för ett universitetsbibliotek är att när vi gör vårt arbete som bäst märks det inte. De digitala resurserna hamnar utan mankemang på forskarnas skärmar, det svårhittade manuskriptet dyker som genom ett trollslag upp i specialläsesalen, den som vänder sig till Fråga Biblioteket får omedelbart svar på en kvistig fråga. Så skall det vara. Bibliotek har en tjänande roll och skall som en skicklig servitör osynligt se till att allt flyter utan problem.

Svårigheten med väloljade bibliotekstjänster är förstås att tjänsterna tas för givna. Sånt kan till exempel ställa till det när man diskuterar vad bibliotek får kosta.

I svensk media talas idag mycket om bibliotek. Ofta med anledning av nedläggningar, renoveringsbehov, nya typer av problem och utmaningar. Lite för ofta får biblioteksfrågor ”negativt spin”.

Det är viktigt att fånga varje tillfälle att berätta om ett biblioteks verksamhet, inte minst allt det bra som görs.  Lyfta fram utveckling, förändring, nya utmaningar. Mediakanalerna är idag många, och man behöver finnas i alla: sociala media, tryckta media av olika slag, TV och radio. Jag har medverkat i alla, men nyligen fick jag faktiskt en ny mediaerfarenhet. Jag och två kolleger deltog i en podcast. Nåja, det liknade allt mest en radiosändning. Men roligt var det, och vi fick ännu en chans att berätta berättelsen om det universitetsbibliotek där vi arbetar. https://bizartpodden.podbean.com/